Vanaf 2026 geen nieuwe verkoop in België

Hierbij informeren we u over een belangrijke strategische beslissing van ENRA. Na zorgvuldige afwegingen hebben wij besloten om vanaf 1 januari 2026 geen nieuwe verzekeringen meer aan te bieden in België. De investeringen die noodzakelijk zijn om verdere groei te realiseren, bieden onvoldoende zekerheid op rendabele resultaten. Daarom past het aanbieden van verzekeringen in België niet langer binnen onze visie.

U heeft van ons een brief ontvangen/ontvangt van ons een brief met daarin alle informatie over uw samenwerking met ENRA. Hieronder vindt u nogmaals de belangrijkste informatie terug.

Heeft u vragen?
Wij begrijpen dat dit nieuws onverwachts kan zijn en vragen oproept. Wij staan daarom klaar om uw vragen te beantwoorden. U vindt een uitgebreide vraag en antwoord op www.enraonline.be.

Heeft u vragen over nieuwe polissen, wijzigingen, schades of andere lopende zaken? Dan kunt u zoals gewoonlijk terecht bij onze polis- en/of schadeafdeling via ons dealernummer (+31 800 0223355), via schadeafdeling@enra.be (voor diefstal en schade) of polisafdeling@enra.be (voor wijzigingen etc.) 

Heeft u vragen over de beëindiging van uw overeenkomst of uw provisie? Neem dan contact op met onze accountmanagers via sales@enra.be. 

Wij betreuren het dat wij deze stap moeten zetten en danken u hartelijk voor de prettige samenwerking. Wij wensen u veel succes in uw verdere ondernemingen. 

Veelgestelde vragen

Wat is de reden dat ENRA stopt met de verkoop van nieuwe verzekeringen in België?

De investeringen die noodzakelijk zijn om verdere groei te realiseren, bieden onvoldoende zekerheid op rendabele resultaten. Daarom past het aanbieden van verzekeringen in België niet langer binnen onze visie.

Wat betekent stoppen in België voor de toekomst van ENRA?

ENRA gaat zich focussen op haar producten en verkoop in Nederland en Duitsland.

Over welke investeringen in ENRA België spreken we?

Dit zou onder andere gaan om personeel gespecialiseerd in de Belgische markt, Franstalig personeel en het eventueel openen van een vestiging in België.

Zijn deze investeringen noodzakelijk? Waarom kan ENRA niet op huidige wijze verder in België?

Onze missie is om de beste fietsverzekeraar te worden, zonder deze investeringen is dat niet mogelijk.

Welke gevolgen heeft dit voor medewerkers?

Geen.

Heeft ENRA ook de verkoop van ENRA België overwogen?

Alle mogelijkheden zijn grondig onderzocht. Naar aanleiding van de onderzoeken heeft ENRA gekozen voor het stopzetten van ENRA België.

Kan de klant met zijn huidige verzekering gebruik blijven maken van pechhulpverlening?

Ja. Indien de klant een omnium dekking bij ons heeft afgesloten, kan de klant gedurende de looptijd van de verzekering gebruik blijven maken van de pechhulpverlening. 

Kunnen er nog nieuwe verzekeringen afgesloten worden?

Het blijft tot 31-12-2025 mogelijk om nieuwe verzekeringen af te sluiten. Vanaf 1 januari 2026 is het niet meer mogelijk om nieuwe verzekeringen bij ENRA af te sluiten. De verzekeringen die worden afgesloten tot 31-12-2025 blijven ongewijzigd van kracht. Deze polissen worden jaarlijks verlengd, totdat deze worden opgezegd of wanneer deze de maximale looptijd van vijf jaar bereiken.

Wat gebeurt er met lopende verzekeringen?

De bestaande verzekeringen blijven ongewijzigd van kracht. Onze klanten worden hierover geïnformeerd. Deze polissen worden jaarlijks verlengd, totdat deze worden opgezegd of wanneer deze de maximale looptijd van vijf jaar bereiken.

Kunnen schades en diefstallen nog gemeld worden?

Ja. Alle schades die zich voordoen binnen de looptijd van de verzekering kunnen gewoon nog bij ons ingediend worden. Dit kunt u voor de klant via het ENRA dealerportal regelen.

Kan ik een verzekerde fiets na de maximale looptijd van vijf jaar opnieuw verzekeren?

Alle verzekeringen verlopen nadat ze de maximale looptijd van vijf jaar hebben bereikt. Tot is 31 december 2025 is het mogelijk om deze opnieuw te verzekeren tegen de getaxeerde waarde. Vanaf 1 januari 2026 is dit niet meer mogelijk

Behoud ik toegang tot het portal?

Ja voor schades, diefstallen en het inzien van polissen blijft er toegang tot het portal

Stoppen jullie met het betalen van provisie?

Nee. Hierin verandert niets. Wij blijven provisie betalen. Zo lang als er polissen uit uw portefeuille worden verlengd, ontvangt u provisie

 

Nieuwe, veiligere manier voor de wachtwoordreset

Bij ENRA verbeteren we niet alleen onze dienstverlening, maar ook de veiligheid van onze gegevens en die van onze klanten. Vanaf maandag 29 september verandert de manier van wachtwoorden resetten op het ENRA dealerportal om zo aan alle veiligheid vereisten te voldoen.

Hieronder vindt u de antwoorden op al uw vragen rondom deze wijziging.

Wat gaat er veranderen?
Voorheen werden de wachtwoorden aan je verstrekt door ENRA. Dit voldoet niet meer aan onze richtlijnen als het gaat om gegevens beveiliging.

  • Uw gebruikersnaam blijft hetzelfde
  • Uw wachtwoord veranderd op dit moment nog niet. Mocht u deze vergeten zijn, dan zal de manier van resetten anders gaan verlopen.
  • De eisen voor nieuwe wachtwoorden worden strenger en wachtwoorden dienen elke 180 dagen vernieuwd te worden.
  • Na 5 mislukte inlogpogingen wordt uw account voor 15 minuten geblokkeerd. Je kunt na die 15 minuten proberen om opnieuw in te loggen of je wachtwoord te resetten.
Mocht u uw wachtwoord vergeten zijn of op het moment dat deze vernieuwd moet worden, ontvangt u van ons een link via de e-mail. Deze link is 24 uur geldig.

Veelgestelde vragen

Wat verandert er voor mij?

Voorheen verstrekte ENRA de wachtwoorden voor het dealerportal. ENRA gaat geen wachtwoorden meer verstrekken, het is nu mogelijk zelf een wachtwoord in te stellen via een resetlink.

De gebruikersnaam blijft hetzelfde.

Hoe vaak moet ik mijn wachtwoord vernieuwen?

De komende periode zal uw huidige wachtwoord komen te vervallen, zodra dit gaat gebeuren, wordt u hierover geïnformeerd. U stelt dan met onze instructies gemakkelijk een nieuw wachtwoord in. Daarna moet u elke 180 dagen het wachtwoord resetten.

Mijn account is geblokkeerd, wat kan ik nu doen?

Na 5 mislukte inlogpogingen wordt uw account voor 15 minuten geblokkeerd. Na 15 minuten kan u opnieuw proberen in te loggen of uw wachtwoord resetten.

Hoe lang moet het wachtwoord zijn?

Minimaal 12 karakters. Het wachtwoord mag maximaal 25 karakters zijn.

Welke eisen worden er gesteld aan het wachtwoord?

• Het wachtwoord moet een combinatie zijn van hoofdletters, kleine letters, cijfers en speciale tekens
• Geen herhalende of opvolgende tekens zoals ‘aaaaa’ ‘1234’ of ‘qwerty’.
• Een eerder gebruikt wachtwoord mag pas na 6 maanden opnieuw gebruikt worden

Ik ontvang geen resetlink, wat nu?

De resetlink wordt verstuurd naar het e-mailadres dat bij ons bekend is, controleer ook uw spamfilter. Heeft u de e-mail ook daar niet ontvangen? Neem dan contact op met onze polisafdeling via telefoonnummer +31800 0223355. Zij helpen u graag verder.

De resetlink in mijn e-mail werkt niet

De gestuurde link is 24 uur geldig, daarna dient u een nieuwe link aan te vragen.

Verbeterde toepassing waardevermindering

In april 2024 hebben we waardevermindering opgenomen in de voorwaarden van onze fietsverzekeringen. Goed nieuws! Deze maatregel bespaart ons gemiddeld 33% op dossiers waarin waardevermindering wordt toegepast.

Het eerste jaar hebben we goed naar jullie geluisterd. We hebben vernomen dat de toepassing van waardevermindering zorgt voor onduidelijkheid en soms zelfs ontevredenheid. Waarom wordt er bijvoorbeeld waardevermindering toegepast op een hagelnieuwe fiets? Dat voelt onrechtmatig en dat begrijpen we.

Uit deze feedback hebben we een aantal verbeterpunten gehaald en in gesprek met het expertisebureau hebben we enkele nieuwe afspraken gemaakt.

Wilt u weten wat waardevermindering ook al weer inhoudt? Onderaan dit nieuwsbericht leggen we waardevermindering aan u uit!

Nieuwe afspraken:

  • Als de expert onderdelen opneemt in het expertiserapport met waardevermindering, zal dit tijdens het bezoek in de winkel duidelijk met u worden overlegd.
  • Bestaat de schade aan een fiets alleen maar uit krassen en schrammen en wordt voor alles waardevermindering gerekend? Dan wordt er een ‘handlingsfee’ van € 40,- gerekend voor de tijd die u gestoken heeft in o.a. de schadetaxatie en het te woord staan van de expert.
  • Heeft u een vraag over een schade waarin waardevermindering is toegepast? Neem dan contact op met het expertisebureau. De expert kan u exact vertellen waarom en hoe de waardevermindering is toegepast.
  • We hebben richtlijnen opgesteld om waardevermindering passend toe te passen, rekening houdend met de algehele staat van de fiets:
    – 1e klasse, hagelnieuwe fiets (jonger dan 1 jaar én geen gebruikssporen)
    – 2e klasse, redelijke staat, duidelijk gebruikte fiets
    – 3e klasse, slechte staat, fiets met veel gebruikssporen

Voor fietsen die in de 1e klasse vallen zal geen waardevermindering worden toegepast. Bij klasse 2 en 3 is dit wel een mogelijkheid. De expert bepaalt in welke staat de fiets verkeerd.

Wat is waardevermindering?
Waardevermindering houdt in dat er voor een onderdeel dat beschadigd is geraakt (krassen en schrammen), maar nog wel functioneel is, een waardevermindering wordt uitgekeerd in plaats van de vervangingswaarde. De waardevermindering wordt uitgekeerd aan de verzekerde.

ABUS YARDO en Serea Bold & Swift geaccepteerd als tweede slot

YARDO
Abus heeft het Yardo slot geïntroduceerd, een gebruiksvriendelijk slot dat u opent en sluit met een vingerafdruk. De klant kan wel 20 vingerafdrukken registreren, wat het ontzettend makkelijk maakt om ook kinderen of partners gebruik te laten maken van de fiets. Geen gedoe meer met sleutels!

De YARDO is een slot dat daarom mogelijk nog wel sneller gebruikt gaat worden! We hebben daarom besloten dat we een Abus YARDO kettingslot gaan accepteren als tweede slot.

Vraagt u een verzekering aan?
Vul dan in plaats van het sleutelnummer van het tweede slot “YARDO” in.

Serea swift en Serea bold
De Serea sloten zijn sloten die u gemakkelijk opent en sluit met de bijbehorende app. Geen gedoe met sleutels en net als bij de ABUS YARDO maakt dat het uitlenen van een fiets én het slot een stuk gemakkelijker! Ook deze sloten accepteren wij daarom als tweede slot.

Vraagt u een verzekering aan?
Vul dan in plaats van het sleutelnummer van het tweede slot “Serea S” (voor de Swift) of “Serea B” (voor de Bold) in.

Belangrijke update over onze telefonische bereikbaarheid

De afgelopen maanden hebben we ontzettend hard gewerkt aan onze dienstverlening, met name onze bereikbaarheid. Inmiddels zijn we voor onze consumenten op onze reguliere lijn bereikbaar van 09:00 uur – 17:00 uur.

Nieuwe telefooncentrale en de dealerlijn vanaf 15 april
Binnenkort stappen we over naar een nieuw systeem voor onze telefonie. Dit staat gepland voor dinsdag 15 april. Als op deze dag alles werkt, gaan we over. Blijkt er toch iets niet goed te functioneren, dan schakelen we direct terug naar het oude systeem.

Wat betekent dit voor jou?
U kunt ons nog altijd bereiken op het dealernummer (+ 31 800 0223355). Er zullen een aantal dingen vooral in positieve zin veranderen:

  • Onze bereikbaarheid zal worden aangepast naar 09:00 uur – 17:00 uur.
  • Let op: er zit nog een klein probleem in de nieuwe dealerlijn per 15 april. Dit is bekend en er wordt aan gewerkt. Het kan zijn dat als u ons belt, u een bandje te horen krijgt waarin het aantal wachtenden voor u wordt genoemd. Weet dat we alle telefoontjes die binnenkomen via de dealerlijn handmatig voorrang geven op dit aantal wachtenden.Dit komt doordat we de dealerlijn nog geen automatische voorrang kunnen geven op de reguliere lijn. Het kan natuurlijk wel zijn dat u even moet wachten als er meerdere dealers tegelijk bellen.
  • Dankzij de nieuwe centrale krijgt u ook bij de dealerlijn het keuzemenu te horen, waardoor u direct de juiste afdeling kunt kiezen.
  • De bestaande technische problemen worden met de nieuwe centrale opgelost. Mocht u toch hinder ondervinden, laat het ons dan zo snel mogelijk weten!

 

ENRA Mountainbikeclinic

Save the date! 14 april trappen we het nieuwe seizoen af met een terug- en vooruitblik op het afgelopen jaar en het nieuwe jaar.

Na een inspirerende presentatie en een goed gesprek, stappen we samen op de fiets voor een avontuurlijke rit. Het programma begint om 09.45u en eindigt om 15.00u. We verzamelen bij Blooming in Bergen en fietsen door de prachtige duinen van Schoorl.Je kunt je eigen mountainbike meenemen, maar je kunt ook gebruik maken van een gehuurde mountainbike. De clinic wordt verzorgd door wielervereniging Westfrisia, waar wij al jaren trotse sponsor van zijn. Er is een beperkt aantal plaatsen, dus schrijf je snel in en mis het niet!

Schrijf je nu in!

Wijzigingen 2025

Het nieuwe seizoen staat voor de deur en wij kunnen niet wachten om samen met jou een frisse start te maken! Er staan een aantal belangrijke veranderingen op de planning, hieronder leest u meer informatie.

Nieuw: gratis helmdekking
Goed nieuws voor fietsers! Vanaf 1 april 2025 geldt er een nieuwe helmdekking voor alle fietsen die bij ons verzekerd worden. Bij een beschadigde of gestolen helm heeft de klant recht op een uitkering ter waarde van de aankoopwaarde van de helm, tot maximaal € 100,-.

Verkort wachttermijn Connected
We hebben goed nieuws voor klanten met een ENRA Connected dekking! De wachttermijn voor het opsporen van de fiets van 21 dagen wordt teruggebracht naar 7 dagen. Dit betekent dat er sneller een uitkering volgt wanneer de fiets niet wordt teruggevonden. In deze 7 dagen heeft de klant recht op € 6 per dag, tot maximaal € 42,00 voor een leenfiets.

We kijken ernaar uit om samen met u een succesvol nieuw fietsseizoen te starten!

Hoe zit het ook alweer met het tweede slot, track & trace modules en Connected?

We bieden je graag een geheugensteun voor het verkopen van verzekeringen. Want wanneer is nou een extra slot verplicht en wanneer niet?

Tweede slot verplicht:
Niet elektrische (bak)fietsen met een aankoopprijs van € 3.500 of meer
Alle elektrische (bak)fietsen

Track & trace module (en tweede slot!) verplicht:
Elektrische bakfietsen van € 3.500 of meer

Connected
Voor elektrische fietsen met een goedgekeurde en geactiveerde track & trace module kan de Connected dekking gesloten worden. Let op wij accepteren niet alle track & trace modules. Op deze pagina vindt u terug welke track & trace modules wij accepteren.

Dealerlijn & reactietermijn

We stellen je graag op de hoogte van onze huidige reactietermijnen en over de telefonische bereikbaarheid. Goed nieuws! Als dealer kun je ons bereiken tussen 08:30 uur en 17:30 uur.

Voor consumenten zijn wij inmiddels weer de gehele dag bereikbaar van 09:00 uur tot 17:00 uur.

Voor u als dealer hebben wij een dealerlijn waarop u ons binnen onze reguliere openingstijden (08:30 uur – 17:30 uur) kunt bellen. U kunt ons bereiken op +31 800 – 0223355.

Reactietermijn:
De meldingen via het portal worden dagelijks opgepakt, om te zorgen dat we direct alle stappen kunnen ondernemen, willen wij u vragen om bij de portal meldingen alle relevante zaken alvast te uploaden. Alle items die per post of e-mail worden nagestuurd, zullen in de reguliere verwerking komen met onze reguliere verwerkingstijden (met uitzondering van diefstalpost).

Als er updates zijn over onze telefonische bereikbaarheid, dan zullen we dit plaatsen op deze pagina.

Keuzemenu als u ons belt

Als u ons belt, zult u merken dat wij tegenwoordig een keuzemenu hebben.

Keuze 1 = Acceptatieafdeling – als u belt over een nieuwe of bestaande verzekering, een wijziging of de premie

Keuze 2 = Schadeafdeling – als u belt over een nieuwe of eerder gemelde schade of diefstal van een voertuig

Keuze 3 = Overige vragen, waaronder de dealeradministratie