Hierbij informeren we u over een belangrijke strategische beslissing van ENRA. Na zorgvuldige afwegingen hebben wij besloten om vanaf 1 januari 2026 geen nieuwe verzekeringen meer aan te bieden in België. De investeringen die noodzakelijk zijn om verdere groei te realiseren, bieden onvoldoende zekerheid op rendabele resultaten. Daarom past het aanbieden van verzekeringen in België niet langer binnen onze visie.
U heeft van ons een brief ontvangen/ontvangt van ons een brief met daarin alle informatie over uw samenwerking met ENRA. Hieronder vindt u nogmaals de belangrijkste informatie terug.
Heeft u vragen?
Wij begrijpen dat dit nieuws onverwachts kan zijn en vragen oproept. Wij staan daarom klaar om uw vragen te beantwoorden. U vindt een uitgebreide vraag en antwoord op www.enraonline.be.
Heeft u vragen over nieuwe polissen, wijzigingen, schades of andere lopende zaken? Dan kunt u zoals gewoonlijk terecht bij onze polis- en/of schadeafdeling via ons dealernummer (+31 800 0223355), via schadeafdeling@enra.be (voor diefstal en schade) of polisafdeling@enra.be (voor wijzigingen etc.)
Heeft u vragen over de beëindiging van uw overeenkomst of uw provisie? Neem dan contact op met onze accountmanagers via sales@enra.be.
Wij betreuren het dat wij deze stap moeten zetten en danken u hartelijk voor de prettige samenwerking. Wij wensen u veel succes in uw verdere ondernemingen.
Veelgestelde vragen
Wat is de reden dat ENRA stopt met de verkoop van nieuwe verzekeringen in België?
De investeringen die noodzakelijk zijn om verdere groei te realiseren, bieden onvoldoende zekerheid op rendabele resultaten. Daarom past het aanbieden van verzekeringen in België niet langer binnen onze visie.
Wat betekent stoppen in België voor de toekomst van ENRA?
ENRA gaat zich focussen op haar producten en verkoop in Nederland en Duitsland.
Over welke investeringen in ENRA België spreken we?
Dit zou onder andere gaan om personeel gespecialiseerd in de Belgische markt, Franstalig personeel en het eventueel openen van een vestiging in België.
Zijn deze investeringen noodzakelijk? Waarom kan ENRA niet op huidige wijze verder in België?
Onze missie is om de beste fietsverzekeraar te worden, zonder deze investeringen is dat niet mogelijk.
Welke gevolgen heeft dit voor medewerkers?
Geen.
Heeft ENRA ook de verkoop van ENRA België overwogen?
Alle mogelijkheden zijn grondig onderzocht. Naar aanleiding van de onderzoeken heeft ENRA gekozen voor het stopzetten van ENRA België.
Kan de klant met zijn huidige verzekering gebruik blijven maken van pechhulpverlening?
Ja. Indien de klant een omnium dekking bij ons heeft afgesloten, kan de klant gedurende de looptijd van de verzekering gebruik blijven maken van de pechhulpverlening.
Kunnen er nog nieuwe verzekeringen afgesloten worden?
Het blijft tot 31-12-2025 mogelijk om nieuwe verzekeringen af te sluiten. Vanaf 1 januari 2026 is het niet meer mogelijk om nieuwe verzekeringen bij ENRA af te sluiten. De verzekeringen die worden afgesloten tot 31-12-2025 blijven ongewijzigd van kracht. Deze polissen worden jaarlijks verlengd, totdat deze worden opgezegd of wanneer deze de maximale looptijd van vijf jaar bereiken.
Wat gebeurt er met lopende verzekeringen?
De bestaande verzekeringen blijven ongewijzigd van kracht. Onze klanten worden hierover geïnformeerd. Deze polissen worden jaarlijks verlengd, totdat deze worden opgezegd of wanneer deze de maximale looptijd van vijf jaar bereiken.
Kunnen schades en diefstallen nog gemeld worden?
Ja. Alle schades die zich voordoen binnen de looptijd van de verzekering kunnen gewoon nog bij ons ingediend worden. Dit kunt u voor de klant via het ENRA dealerportal regelen.
Kan ik een verzekerde fiets na de maximale looptijd van vijf jaar opnieuw verzekeren?
Alle verzekeringen verlopen nadat ze de maximale looptijd van vijf jaar hebben bereikt. Tot is 31 december 2025 is het mogelijk om deze opnieuw te verzekeren tegen de getaxeerde waarde. Vanaf 1 januari 2026 is dit niet meer mogelijk
Behoud ik toegang tot het portal?
Ja voor schades, diefstallen en het inzien van polissen blijft er toegang tot het portal
Stoppen jullie met het betalen van provisie?
Nee. Hierin verandert niets. Wij blijven provisie betalen. Zo lang als er polissen uit uw portefeuille worden verlengd, ontvangt u provisie